
Gatubelysning
Övik Energi sköter, på uppdrag av kommunen, drift och underhåll av gatubelysningen. I det ingår bland annat att åtgärda trasig gatubelysning.
Felanmälan av gatubelysning
Oavsett hur du väljer att felanmäla ditt ärende så är det viktigt att du uppger adress eller mer specifik plats/område. Beskriv gärna felet så noggrant som möjligt, exempelvis om det handlar om enstaka mörka lampor eller ett helt område. Om du vill ha återkoppling från oss i ärendet, uppge dina kontaktuppgifter i din felanmälan. Detta är också bra om vi skulle behöva ställa någon följdfråga.
Felanmälan via appen ”Ett bättre Örnsköldsvik”
Det enklaste sättet att anmäla fel på gatubelysningen är via appen ”Ett bättre Örnsköldsvik”. När du gjort din felanmälan där hamnar den direkt i kommunens ärendehanteringssystem som ansvariga drifttekniker använder. Du kommer sedan att kunna följa ditt ärende och även bli meddelad när ärendet är åtgärdat och avslutat.
Du kan även felanmäla gatubelysningen till kommunen här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När tänds och släcks gatubelysningen?
Så här är gatubelysningen tänd i stadskärnan:
I stadskärnan tänds gatubelysningen vid skymning och släcks vid gryning året runt.
Så här är gatubelysningen tänd i ytterområden:
Söndag–torsdag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 23
Fredag–lördag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 02
Gatubelysningen tänds mellan 1 augusti och 30 april.
Tider för när gatubelysningen är tänd eller släckt samt hur många ljuspunkter det ska finnas beslutas av kommunfullmäktige.
Örnsköldsviks kommunen äger all gatu- och vägbelysning i kommunen. Det avser cirka 20 000 ljuspunkter och ytterligare cirka tusen belysningsstolpar efter gång- och cykelbanor. Undantag är anläggningar som ägs av Trafikverket, föreningar, privatpersoner eller företag.
På uppdrag av Örnsköldsviks kommun sköter Övik Energi drift och underhåll av gatubelysningen.
Tider för när gatubelysningen är tänd eller släckt samt hur många ljuspunkter det ska finnas beslutas av kommunfullmäktige.
Trafikljus:
Dessa trafikljus underhåller Övik Energi:
- Ångermanlandsgatan (nedanför sjukhuset)
- Strandgatan/Viktoriaesplanaden
- Hamnplan/Strandgatan
Trafikverkets belysning:
Vägar där Trafikverket är ägare sköts av Trafikverkets entreprenör och felanmälan sker då via Trafikverkets kundtjänst tfn: 0771-921 921 eller mejl: trafikverket@trafikverket.se
Exempel på vägar med belysning som tillhör Trafikverket:
- Hörnäsvägen, från korsning efter bron upp till E4 och bort till Granitvägen. E4:an.
- Björna – delar av Öviksvägen/Fredrikavägen/Husumvägen.
- Rondellen Ångermanlandsgatan och Björnavägen genom hela Gullänget.
- Delar av Bonäsvägen från uppfart till Norra Skepparvägen bort till Bodumslingan.
- Sidensjö efter bron mot Sollefteå första stolparna.
- Sidensjö, Angermannus väg mot Grindnäset.
- De första elva stolparna på Junselevägen från Köpmangatan i Bredbyn.
Belysning på kommunala fastigheter:
Såsom skolor, äldreboenden, isbanor, parkeringsplatser, parkeringsgarage eller dylikt rapporteras till aktuell fastighetsskötare och åtgärdas inte av Övik Energi.
Åtgärd av gatubelysning:
Stora områden med mörk belysning och riskområden dvs. busshållplatser, vägar nära skolor, samt akuta fel (se nedan), prioriteras först.
Enstaka mörka lampor åtgärdas vid nästa underhållstillfälle – vanligtvis under sommarhalvåret. Om tid finns sker åtgärd enligt turordning för inkommande felanmälan.
Felanmälan (Akut)
Akuta fel som kan orsaka person- eller egendomsskada måste åtgärdas direkt. Beredskapsstyrka finns tillgänglig dygnet runt/året om.
Exempel på vanliga akuta fel kan vara:
- Påkörda stolpar
- Stolpluckor som är borta
- Löst hängande armaturer
- Kablar synliga ovan mark
- Stora och tätbefolkade områden där gatubelysningen är mörk.
Övriga fel
Felanmälan på gatubelysning kan även handla om:
- Mörka lampor
- Lutande stolpar
- Belysning som lyser på fel tider.
Kontaktuppgifter
Förutom att använda appen "Ett bättre Örnsköldsvik" kan du kontakta kommunen direkt via mejl eller telefon.
Mejl
Mejla till på kontaktcenter@ornskoldsvik.se
Telefon
Dygnet runt 0660-880 00