Övik Energi

Om du inte är nöjd

Du är viktig för oss. Därför vill vi veta om du tycker att vi har brustit i vårt bemötande eller inte är nöjd när du köper en vara eller tjänst hos oss. Det hjälper oss att bli bättre. Kontakta vår kundservice i första hand.

För att underlätta hanteringen kan du förbereda dig genom att ha dina kunduppgifter tillgängliga samt eventuellt underlag i ärendet.

Vill du få rådgivning eller gå vidare med ditt ärende så finns det ett antal opartiska organisationer du kan vända dig till. Läs mer under Rådgivning och Om du inte är nöjd längre ned på sidan.

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller utanför säljarens affärslokal har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 kalenderdagar från den dag då avtalet ingås. Har du frågor kan du kontakta vår kundservice.

För att säga upp ditt avtal meddelar du detta via mejl, telefon eller brev. Du kan även använda vår ångerblankett och skicka in den till oss.

Ångerblankett för distansavtal Pdf, 160 kB.

I varje kommun finns det en energi- och klimatrådgivare som t ex kan ge dig lokalt och regionalt anpassad information och rådgivning kring hur du bäst kan spara energi. Det är en kostnadsfri och opartisk service.

Här hittar du Örnsköldsviks kommuns energi och klimatrådgivning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du kan ringa eller mejla till din kommun för att få kontakt med rådgivaren. Inriktningen på rådgivningen är opartisk, kostnadsfri samt teknikneutral.

Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. ger dig opartisk och kostnadsfri vägledning om elmarknaden.

Hos Energimyndigheten kan du läsa mer om energi- och klimatrådgivning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. samt hitta telefonnumret till din kommuns energi- och klimatrådgivare.

Du kan också vända dig till Konsumentverket för rådgivning, läs mer på deras sida Hallå konsument. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Känner du dig inte nöjd med vår hantering av ditt ärende så ska du i första hand kontakta vår kundservice. Om ni inte kan komma överens ber vi dig lämna en skriftlig reklamation till oss, blanketten beställer du från vår kundservice. Hur ditt ärende hanteras beror på vad din reklamation gäller. Vi strävar efter att ha så korta handläggningstider som möjligt och att du ska få svar inom 3-5 arbetsdagar. Behöver vi längre tid meddelar vi dig det. Har du gjort en skriftlig anmälan får du ett skriftligt svar på hur vi ser på ditt ärende och vårt beslut.

Du kan också gå vidare till externa opartiska organisationer för att få ditt ärende prövat:

Du som kund har vanligtvis rätt till avbrottsersättning om överföringen avbrutits helt under en sammanhängande period om minst 12 timmar.

Här kan du läsa mer om vad som gäller och hur du begär skadestånd.

Ångra ett avtal

Du kan använda vår ångerblankett för att ångra ett avtal.

Ångerblankett