Övik Energi
Liten tjej läser bok med ficklampa i en koja inomhus.

Ersättning vid strömavbrott

Om du som elnätskund är utan el i minst 12 sammanhängande timmar har du vanligtvis rätt till avbrottsersättning. Det är en lagstadgad ersättning som alla elnätsföretag betalar ut till sina elnätskunder. Som konsument kan du även vara berättigad till skadestånd, oberoende av elavbrottets längd.

Avbrottsersättning

När gäller avbrottsersättning?

Du som kund har vanligtvis rätt till avbrottsersättning om överföringen avbrutits helt under en sammanhängande period om minst 12 timmar. Ett avbrott anses avhjälpt när du har haft el i två sammanhängande timmar eller mer. Får du ett nytt avbrott efter det så påbörjas 12 nya timmar.

Exempel 1

Ett avbrott pågår under en sammanhängande period om 13 timmar, därefter återkommer elen i 2 timmar eller mer. Avbrottet anses då ha pågått i totalt 13 timmar.

Exempel 2

Ett avbrott pågår under en sammanhängande period om 13 timmar, därefter återkommer elen i 1 timme för att sedan försvinna i ytterligare 4 timmar. Efter de 4 timmarna återkommer elen i 2 timmar eller mer. Avbrottet anses då ha pågått i totalt 18 timmar.

Belopp och utbetalning

Lägsta ersättningsbeloppet är 1 200 kronor. Avbrottsersättningens storlek beror på hur lång tid avbrottet har pågått samt din beräknade årliga nätkostnad, se tabell nedan.

Avbrottsersättning ska betalas ut inom sex månader från utgången av den månad då Övik Energi Nät AB fått kännedom om avbrottet. I vissa fall kan Övik Energi Nät AB få kännedom om ett avbrott först när en kund gör en felanmälan. Så kan vara fallet när ingen elanvändare har reklamerat ett långvarigt avbrott och den tekniska utrustningen inte heller har visat förekomsten av ett avbrott. Ett exempel är när det varit elavbrott i ensligt belagda fritidshus som inte besökts under en längre tid.

Om utbetalning inte sker i rätt tid skall Övik Energi Nät AB betala dröjsmålsränta enligt 6§ räntelagen (1975:635). Avbrottsersättningen betalas ut i första hand genom att vi gör ett avdrag på någon eller några av dina kommande elnätsfakturor. Anspråk på ersättning måste du göra inom två år från det att avbrottet upphörde, annars går rätten till ersättning förlorad.

Ersättningsbelopp vid avbrottsersättning

Avbrottsperiod i timmarAvbrottsperiod i dygnErsättning i % av beräknad årlig nätkostnadMinimibelopp i kronor*
 12 – 24 timmar>0,5 dygn12,50%1 200
 24 – 48 timmar>1 dygn37,50%2 400
 48 – 72 timmar>2 dygn62,50%3 600
 72 – 96 timmar>3 dygn87,50%4 800
 96 – 120 timmar>4 dygn112,50%6 000
 120 – 144 timmar>5 dygn137,50%7 200
 144 – 168 timmar>6 dygn162,50%8 400
 168 – 192 timmar>7 dygn187,50%9 600
 192 – 216 timmar>8 dygn212,50%10 800
 216 – 240 timmar>9 dygn237,50%12 000
 240 – 264 timmar>10 dygn262,50%13 200
 264 – 288 timmar>11 dygn287,50%14 400
Mer än 288 timmar>12 dygn300,00%15 600

*Beräkningen av minimibeloppet i kronor utgår ifrån det årligen bestämda prisbasbeloppet i enlighet med socialförsäkringsbalken. Den maximala ersättningen är 300 procent av den beräknade årliga nätkostnaden.

Jämkning

Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas. Antigen om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för Övik Energi Nät AB eller om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta Övik Energi Nät AB:s arbetstagare för betydande risker. Det är Övik Energi Nät AB som beslutar om jämkning ska ske.

När gäller inte avbrottsersättning?

Under vissa begränsade förutsättningar har du som elanvändare inte rätt till avbrottsersättning trots ett avbrott. Det gäller om:

  • avbrottet beror på din egen försummelse.
  • elen bryts för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet.
  • om felet beror på ett hinder utanför Övik Energi Nät AB:s kontroll som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, eller att avbrottet beror på ett fel i ett nät med en spänning om 220 kilovolt eller mer.
  • du inte var inkopplad då elavbrottet påbörjades.

Vägledning

Om du som kund vill få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersättning eller om undantag gäller kan du vända dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå eller kommunal konsumentvägledare. Om du inte är nöjd med ett beslut om ersättning kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller till allmän domstol.

Skadestånd

I vissa fall kan Övik Energi Nät bli skadeståndsskyldiga oberoende av ett avbrotts längd om det i samband med ett avbrott skulle uppstå skador hos dig. Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet. Det är avbrottets orsak som avgör om du har rätt till skadestånd och du måste kunna bevisa de skador du lidit på grund av elavbrottet. Du som elnätskund är även skyldig att vidta åtgärder för att begränsa skadan, till exempel hålla kyl och frys stängda.

När har jag rätt till skadestånd?

Rätten till skadestånd gäller främst när vi som elnätsföretag på något sätt varit försumliga, vårdslösa eller när elkvalitén inte uppfyllt de krav som regleras i ellagen. Du måste kräva skadestånd inom två år från det att skadan inträffade för att inte förlora din rätt till ersättning för skada till följd av avbrott. Skadestånd kan jämkas efter vad som är skäligt om skyldigheten är oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden.

Rätten till skadestånd regleras i ellagen och i skadeståndslagen. Bestämmelser om skadestånd finns även i de allmänna avtalsvillkoren Länk till annan webbplats..

Avbrottsersättning påverkar inte din rätt att begära skadestånd för eventuella skador i samband med elavbrott. Avbrottsersättning kommer räknas av från skadestånd som utbetalas för samma elavbrott.

Undantag

Du har inte rätt till skadestånd i samband med ett elavbrott om skadan beror på din egen försummelse, om avbrottet gjorts för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet. Rätten till skadestånd gäller inte heller om avbrottet beror på ett hinder utanför Övik Energi Nät kontroll som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Hur begär jag skadestånd?

För att begära skadestånd gör du en skriftlig anmälan till vår kundservice via mejl till kundservice@ovikenergi.se eller på nedanstående adress:

Övik Energi Nät AB
Box 11
891 21 Örnsköldsvik

Bifoga i din anmälan kopior av kvitton och andra handlingar som styrker dina krav.

Vägledning och möjlighet att pröva beslut

För att få vägledning om exempelvis jämkning av skadestånd eller om undantag gäller kan du vända sig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå eller till kommunal konsumentvägledare. Om du vill få beslutet prövat kan du vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.

Ingen ström?

Här kan du läsa om vad du kan göra för att felsöka om du inte har ström till ditt hus.

Jag vill läsa!