Frågor och svar
Har du frågor om energi, fiber eller fjärrvärme?
Sök bland våra vanligaste frågor och svar eller kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Din sökning gav träffar i kategorin
Behöver jag säga upp mitt nuvarande elhandelsavtal hos en annan elhandlare när jag blir kund hos er?
I regel behöver du själv inte säga upp ditt befintliga elhandelsavtal.
Vi hjälper dig med det praktiska kring bytet av elleverantörer.
Vi rekommenderar att man kontaktar dem och meddelar att du ska byta, ibland kan personlig uppsägning behövas av dig.
Kontakta oss på kundservice@ovikenergi.se eller 0660-78901 för råd om vad som gäller med ditt elavtal.
Hur långt i förväg kan jag teckna mitt elhandelsavtal?
Om du har ett fastprisavtal så kan du upp till 3 månader innan avtal löper ut, teckna dig för ett nytt fast avtal.
Då får du priset som är den dagen du tecknar avtalet, men avtalet börja gälla när ditt gamla avtal löpt ut.
Hur tecknar jag om mitt elhandelsavtal?
Man kan teckna om sitt avtal på Mina Sidor, här på hemsidan men även kontakta oss via telefon eller mejl så kan vi hjälpa dig teckna om avtalet.
Kan jag lösa mitt tidsbestämda elhandelsavtal?
Ja, man kan lösa det mot en avgift, allt enligt allmänna avtalsvillkoren.
Avgiftsberäkningen görs utifrån kvarvarande längd på avtal, årsförbrukning och det aktuella prisläget samt en administrativ kostnad.
För mer information och hjälp med uträkning, kontakta kundservice via mejl eller telefon på 0660-78901.
Vad är anvisningspris?
När man inte aktivt själv valt ett elhandelsavtal får man ett anvisningsavtal hos oss. Priset är i dagsläget 90 öre/kWh exklusive moms.
Om du vill byta till ett annat elhandelsavtal kan vi byta med start från nästkommande månad.
Teckna enkelt på vår hemsida eller kontakta oss på kundservice@ovikenergi.se eller via telefon 0660-78901.
Vill ni byta till en annan elhandlare, är det 14 dagar framåt från teckningsdagen av avtalet som de kan söka leveransen av oss.
Hur ser jag aktuella elpriser hos Övik Energi?
På vår hemsida finns våra elhandelspriser.
Man hittar dem överst på startsidan, under fliken "El".
Där finns våra aktuella priser som uppdateras vid prisförändringar.
Priserna står utan moms, vill man se priserna med moms så klicka på "Jag är nyfiken" och sedan på "elpriser".
Vad händer när mitt elhandelsavtal löper ut?
Vi skickar ut en påminnelse via brev om att ni behöver teckna om ert avtal, i god tid innan det löper ut.
Om man inte gör ett aktivt val så får man ett rörligt avtal hos oss.
Om du vill byta till ett fastprisavtal istället, kontakta oss så ordnar vi avtalet, med start från nästkommande månad.
Vad är Bra Miljöval-märkt el?
Det är Svenska Naturskyddsföreningens (SNF) märkning av förnybar el. För att få producera och sälja detta måste man ha licens från SNF. Enbart el från sol, vind, vatten och biobränslen kan märkas med Bra miljöval.
Vad är skillnaden mellan fast pris och rörligt pris?
Ett fast elpris ger samma pris per kilowattimme oavsett vad som händer på elmarknaden under den avtalsperiod du valt.
Beloppet på din faktura kommer att variera beroende på hur många kilowattimmar du förbrukar varje månad.
Ett rörligt elpris innebär att priset per kilowattimme varierar från månad till månad utifrån svängningarna på elmarknaden.
Hur mycket el du använder varje månad påverkar sen den totala kostnaden, precis som ett fast elpris.
Varför kostar Bra miljöval-märkt el extra?
Bra miljöval-märkt el är ett tilläggsavtal till ditt befintliga elhandelsavtal. Bra miljöval-märkt producerad el är dyrare att köpa in och det tillkommer revisionskostnader, licensavgift och avgift på såld el till Naturskyddsföreningen som gör att priset blir högre.
Vilka villkor gäller för mitt avtal?
När du tecknar ett avtal med oss så godkänner du också villkoren för avtalet, både de allmänna avtalsvillkoren för el samt våra särskilda avtalsvillkor.
Här kan du hitta våra avtalsvillkor.
Har du frågor är du naturligtvis välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon.
Vem äger och förvaltar gatubelysningen i Örnsköldsvik?
Övik Energi Nät äger all gatu- och vägbelysning i kommunen med undantag för anläggningar som ägs av Trafikverket, föreningar, privatpersoner eller företag. Det avser cirka 18 700 ljuspunkter.
Övik Energi Nät sköter, på uppdrag av kommunen, drift och underhåll av gatubelysningen. I det ingår bland annat att åtgärda trasig gatubelysning. Tider för när gatubelysningen är tänd eller släckt samt hur många ljuspunkter det ska finnas beslutar kommunen.
Jag har tecknat avtal men ångrat mig- vad gör jag?
Man har 14 dagars ångerrätt från att bekräftelsen kommit till dig. Vill du ångra ditt avtal, kontakta kundservice via kundservice@ovikenergi.se eller på telefon 0660-78901.
Måste man ha ett elavtal?
Ja, ett elavtal måste man ha för att kunna utnyttja elen i bostaden.
Kontakta oss när ni flyttar in i en ny bostad för att teckna elnätsavtal.
Du får automatiskt ett anvisningsavtal på elhandeln av oss när du inte gjort ett aktivt val.
Teckna ditt nya elhandelsavtal här på vår hemsida, Mina Sidor eller per telefon/mejl till oss på kundservice så kan vi hjälpa dig.
Hur gör jag för att teckna elavtal?
Man kan teckna elhandelsavtal här på vår hemsida eller på Mina Sidor.
Man kan även kontakta kundservice på 0660-78901 eller kundservice@ovikenergi.se
De uppgifter vi behöver veta är, vilket datum du vill att det nya elavtal ska börja gälla samt personnummer, namn och adress.
Om man bor på ett annat elnätsområde och vill teckna elhandelsavtal med oss, behöver du ha ditt anläggnings ID och områdes ID för att vi ska kunna teckna ett nytt elhandelsavtal. De uppgifterna finns på fakturan från ditt elnätsbolag.
Om man har ett elhandelsavtal med en annan elhandlare, meddela oss också när ditt nuvarande elhandelsavtal löper ut.
Skillnaden mellan elnät och elhandel
Din elkostnad består av två delar, elnätskostnad och elhandelskostnad.
Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsbolaget.
Vilket elnätsbolag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns.
Är man osäker på vilken elnätsägare man har, kan man kolla upp det på www.elomraden.se
Karta över Övik Energis elnätsområde (PDF)
Elnätsbolaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporterar hem till dig.
Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsföretaget i området.
När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID, är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.
Elhandelsföretag kan du välja fritt bland olika leverantörer. Det är avtalet man betalar för den el du förbrukar.
Vissa elhandelsbolag säljer bara el och äger inga elnät, medan Övik Energi är både elnätsägare och elhandelsleverantör.
Vad ska jag göra om det blir strömavbrott?
Om du får strömavbrott hemma ska du först kontrollera att felet inte finns i ditt hus. Kontrollera att säkringarna i proppskåpet är hela, att jordfelsbrytaren inte löst ut och se efter om det lyser hos grannarna.
Om du inte hittar någon orsak till strömavbrottet hemma är nästa steg att se om det är publicerad någon driftinformation här på vår webbplats.
Vår beredskapsstyrka är i tjänst årets alla timmar och jobbar alltid så fort de kan med felavhjälpning, men skulle avbrottet pågå under en längre tid har du rätt till avbrottsersättning.
Tips!
Ibland åker inte den färgade brickan i botten på porslinssäkringarna ut ordentligt. För att vara på den säkra sidan, prova byta ut säkringarna för att kontrollera.
Ett ytterligare bra tips är att lära sig sitt egna elsystem i hemmet. Om du redan på förhand vet vilka säkringar som leder till vilka apparater så underlättar det felsökningen.
Felanmälan
Om strömavbrottet inte blir avhjälpt av våra tips ovan, är du välkommen att kontakta oss på vårt journummer 0660-888 00 och göra en felanmälan. Kontaktuppgifter för felanmälan.
Vad är elområden?
Den 1 november 2011 delade Svenska Kraftnät in Sverige i fyra olika anmälningsområden, även kallade elområden, för att underlätta en marknadsmässig hantering av flaskhalsar i överföringen av el genom Sverige. Bakgrunden är bland annat den sneda fördelningen mellan produktion och förbrukning. Mycket av elproduktionen finns i norra Sverige medan merparten av förbrukningen finns i mellersta och södra landet.
Uppdelningen innebär att Sverige inte har ett gemensamt elpris, baserat på tillgång och efterfrågan i de olika elområdena. Detta omfattar även fastpriskunder i de fall där elhandlaren använder en prisjusteringsklausul.
Vilka kommuner har reducerad energiskatt?
Energiskatteavdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.
Hur felanmäler jag gatubelysning?
Felanmälan av gatubelysningen i Örnsköldsviks kommun gör du via ett formuläret Felanmälan av gatubelysning.
När tänds och släcks gatubelysningen?
Så här är gatubelysningen tänd i stadskärnan:
I stadskärnan tänds gatubelysningen vid skymning och släcks vid gryning året runt.
Så här är gatubelysningen tänd i ytterområden:
Från och med 1 november 2020 gäller följande tider:
Söndag–torsdag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 23
Fredag–lördag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 02
Gatubelysningen tänds mellan den 1 augusti och 30 april.
På min elräkning finns tre avgifter, elsäkerhetsavgift, elberedskapsavgift och nätövervakningsavgift. Vad är det?
De här tre avgifterna finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering.
Elsäkerhetsavgiften (9,50 kronor per elabonnemang) finansierar Elsäkerhetsverkets arbete. Elsäkerhetsverket arbetar för att förebygga att människor och egendom skadas av el. De arbetar också för att elektriska apparater och elinstallationer är konstruerade samt utförda på ett sådant sätt att de inte stör utrustning för radio- och telekommunikation eller andra apparater.
Elberedskapsavgiften (39,20 kronor per elabonnemang) finansierar delar av Svenska Kraftnäts arbete. Svenska Kraftnät är ett statligt affärsverk som sköter stamnätet för elkraft. Till uppgifterna hör att ansvara för att elsystemet är i balans och att dess anläggningar samverkar driftsäkert, så kallat systemansvar. Deras mål är att erbjuda säker, effektiv och miljöanpassad överföring av el på stamnätet, främja en öppen nordisk elmarknad med konkurrens, utöva systemansvaret kostnadseffektivt samt verka för en robust och flexibel elförsörjning vid kris och krig.
Nätövervakningsavgiften (3 kronor per elabonnemang) finansierar delar av Energimarknadsinspektionens arbete.
Varför betalar jag nätavgift?
Nätavgift är den avgift du betalar för att få elen levererad till dig. I den summan ingå det förutom elöverföring även kostnader för drift och underhåll. Nätavgiften består av två delar, en fast avgift som är beroende på vilken säkringsstorlek du har och en rörlig avgift som är beroende av den energiförbrukning du har.
Vem äger elnätet där jag bor?
Vilket elnätsbolag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns.
Är du osäker på vilken elnätsägare man har, kan du kolla upp det på www.elomraden.se
Karta över Övik Energis elnätsområde (PDF)
Har jag någon bindningstid om jag tecknar avtal om att sälja överskottsel till Övik Energi?
Du har ingen bindningstid om du tecknar avtal om att sälja överskottsel till oss, dock är det ett krav att du även köper din elkonsumtion hos oss. Om du skulle byta till en annan elhandlare på konsumtionen så blir det ett avtalsbrott och vi har rätt att säga upp elhandelsavtalet gällande överskottselen.
Hur fungerar solceller?
En solcellsanläggning består av ett antal solceller som t.ex. monteras på din fastighets tak. När solen skiner omvandlar solcellerna energin i solens strålar till el. Solpanelerna levererar likström så för att kunna använda elen behövs en växelriktare som omvandlar likströmmen till växelström.
Hur lång tid tar det innan jag kan börja sälja min el till Övik Energi?
Normalt sett tar det 14 dagar från kontakt med kundservice tills du har ett aktiverat avtal.
Hur mycket solel kan jag producera?
Det beror till exempel på antal paneler, takets lutning, väderstreck och skuggning. Generellt kan man säga att en årsproduktion i Sverige ligger på ca 150 kWh per kvadratmeter. Utifrån effekt kan du under ett år med normal solinstrålning producera ca 800 kWh per kW. Med Solkartan kan du räkna ut mer exakt hur mycket solel du skulle kunna producera.
Hur påverkas solcellspanelerna om de är täckta av snö, löv eller smuts?
Om panelerna är täckta med snö eller löv kommer de inte att producera lika mycket el som normalt. Du kan försiktigt ta bort snö och löv med en sopkvast. Under vintern är det få soltimmar och solen står lågt på himlen så produktionen är mycket liten, eller ingen alls, om man har snö på panelerna.
Smuts påverkar panelernas verkningsgrad endast i liten utsträckning. Om du vill kan du rengöra panelerna med en tvättsvamp med några års mellanrum.
Hur tecknar jag avtal om att sälja överskottselen till Övik Energi?
Du behöver uppfylla kraven för att få sälja överskottsel. Kontakta vår kundservice via mejl eller telefon så hjälper vi dig att teckna rätt avtal och hantera allt som krävs för registreringen. Efter avtalstecknandet får du ett bekräftelsebrev med avtalsvillkor per post.
Kan jag få elcertifikat?
Om du producerar din egen el från förnybara energikällor kan du ansöka om elcertifikat hos Energimyndigheten. I dagsläget har vi inga möjligheter att köpa dina elcertifikat. Läs mer om elcertifikat på Energimyndighetens hemsida.
Kommer jag kunna täcka hela mitt hushålls elbehov med solceller?
Nej, du behöver alltid ha ett kompletterande elhandelsavtal för de stunder då solen inte skiner. Mellan november till februari kommer solcellerna producera mindre än under sommarhalvåret och troligtvis kommer du behöva köpa till el för att täcka dina elbehov. Däremot under perioden mars till oktober när solen skiner som mest kan det bli el över, så kallad överskottsel, som du kan sälja och få ersättning för.
Kommer solcellerna producera el även vid ett strömavbrott?
Nej, vid strömavbrott slutar en nätansluten anläggning att producera el eftersom växelriktaren som omvandlar likströmmen från solcellerna till växelström stängs av per automatik. Solcellsanläggningen är konstruerad så på grund av säkerhetsskäl. Problem och säkerhetsrisker skulle uppstå om elproducenter skulle mata ut ström på elnätet medan tekniker är ute och jobbar med strömavbrottet. Däremot fortsätter solcellsanläggningen vara strömförande så länge solen lyser, oavsett om huvudströmbrytaren är avslagen. Därför är det ur brandbekämpningssynpunkt en fördel att ha ett smart system som sänker effekten i panelerna till ett minimum när huvudströmbrytaren är frånslagen.
Vad innebär mätarbyte vid installation av en elproduktionsanläggning?
För att kunna sälja den el som matas ut på vårt elnät behöver du en mätare som är timmätt och som mäter både den el som matas ut och den el som matas in på nätet. Mätarbytet är kostnadsfritt så länge elproduktionsanläggningen får plats på befintlig huvudsäkring. Det är först efter att vi får in en färdiganmälan om att installationen är klar från din elinstallatör som vi åker ut och genomför mätarbytet.
Vad krävs för att jag ska kunna sälja min överskottsel till Övik Energi AB?
- Du framställer förnybar el, t.ex. från sol eller vind
- Du måste vara fast ansluten till elnätet (du behöver inte ha Övik Energi Nät AB som elnätsbolag för att sälja din el till Övik Energi AB)
- Du har ett inmatningsabonnemang hos ditt nätbolag
- Uttag och inmatning av el sker via samma huvudsäkring och elmätare
- Du köper din elkonsumtion av Övik Energi AB
Vilka uppgifter behöver jag lämna när jag vill teckna ett avtal om att sälja överskottsel?
Du behöver ange anläggnings-ID för den egna elproduktionsanläggningen. Anläggnings-ID står på fakturorna från det elnätsbolag du har avtal med för din elproduktion. Om det gäller en helt ny elproduktionsanläggning får du information om ditt anläggnings-ID via installationsmedgivandet från det elnätsbolag som din elproduktionsanläggning ska anslutas till. Det underlättar även för oss om du kan ange storleken på säkringen i anslutningspunkten samt inmatningseffekt för din elproduktionsanläggning.
Vilka är fördelarna för mig att producera solel?
Med solceller på taket kommer du kunna producera din egen el i över 25 år framåt. Du kommer minska ditt behov av köpt el och blir till exempel inte lika påverkad av de svängningar som elpriset har över tid. Dessutom kan du tjäna pengar på din överskottsel. Du minskar din miljöpåverkan då solens energi är en förnybar energikälla och under elproduktionen skapas inga utsläpp som påverkar miljön.
Hur läser jag min faktura?
Här ser du ett exempel på en faktura från Övik Energi. Vi har markerat och numrerat sådant som kan vara bra att känna till. Klicka på bilden för att se dem i större storlek. Förklaring till respektive siffra i bilden finns här nedanför.
Klicka på bilden eller denna länk för att öppna fakturaförklaringen i PDF
1. Våra produkter redovisas i klartext
Redan på fakturans första sida kan du klart och tydligt se vilka produkter fakturan omfattar.
2. Påminnelse om att vända blad
Vår kundservice får många samtal från kunder som vill veta mer specifikt vad fakturan omfattar. I många fall har man missat att vända på fakturan där specifikationen följer. Vi påminner därför om att vända på fakturan.
3. Specifikation per produkt
I specifikationen presenteras priser och mätarställningar för de produkter du köper. Produkterna presenteras var för sig i samma ordning som i sammanfattningen på fakturans första sida. Här har vi ringat in specifikationen för elhandel men specifikationen för varje produkt börjar med produktens namn i rubriken och avslutas med delsumman som även återfinns på första sidan.
4. Elens ursprung
Bilden visar elens ursprung för de kunder som köper produkten elhandel från Övik Energi.
5. Enkelt och miljövänligt med e-faktura
På fakturans baksida finns fakturaspecifikationen. I vissa fall kan specifikationen fortsätta på ytterligare en sida trots att det finns utrymme kvar på den första sidan. I dagsläget är det tyvärr inte något som vi kan påverka. Det styrs av den avancerade teknik och systemkopplingar som krävs för att varje månad skicka ut cirka 13 000 fakturor. Men självklart arbetar vi för att i framtiden slippa onödiga pappersutskrifter. Redan nu kan du själv bidra till detta genom att skaffa e-faktura. Läs mer om e-faktura.
Jag vill ha e-faktura. Hur gör jag?
E-faktura - konsumenter
E-faktura innebär att du får fakturan till din internetbank. Det enda du behöver göra är att logga in på banken och godkänna fakturan så betalas den. Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. OBS enbart konsumenter som kan ansöka om e-faktura.
Du anmäler dig enklast till e-faktura genom att leta upp Övik Energi i Internetbanken och gör en anmälan. Alternativt kan du höra av dig till oss så hjälper vi dig.
Mejla oss på kundservice@ovikenergi.se och ange ditt kundnummer alternativt personnummer, samt vilken bank du har. Du kan även ringa oss på 0660-78901.
Kan jag få autogiro?
Ja, absolut. Du måste göra en skriftlig anmälan och skicka in formuläret till oss.
Du kan kombinera autogiro och e-faktura, då kommer det ingen pappersfaktura per post med informationen om vilket belopp som kommer att dras samt vilket förfallodatum fakturan har.
Du kan också kontakta vår kundservice 0660-789 01 så skickas ett formulär med posten.
Jag har fått en faktura från Visma, varför då?
Visma Financial Solutions är ett inkassoföretag och en samarbetspartner till Övik Energi. Du har fått fakturan från Visma för att du inte betalat en faktura till Övik Energi. När en faktura inte betalats lämnar vi nämligen över ärendet till Visma.
I och med att du fått en faktura från Visma, så är det till Visma du ska betala din skuld. Du kan alltså inte reglera din skuld via Övik Energis post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703 och Visma nås på telefon 0771-23 24 00. Deras öppettider är vardagar 08.00-16.30.
Kontakta Visma Financial Solutions för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.
Jag vill avsluta fibernätsavtalet
Om du inte vill ta med din internettjänst och fibernätsavtal till din nya adress,
anmäler du uppsägningen på fibernätsavtalet till oss.
Till kundservice@ovikenergi.se, via Mina Sidor eller ring oss på 0660-78901.
Vi har 30 dagar uppsägningstid på fibernätsavtalet.
Glöm inte att även kontakta tjänsteleverantören.
Bor du i villa och har sålt fastigheten men har ett bundet fibernätsavtal, be de nya ägarna kontakta oss för övertagande av avtalet om så är överenskommet mellan er.
Kan jag flytta med mitt fibernätsavtal till annan adress?
Ja, om fastigheten du flyttar till är ansluten till fibernätet går det bra. Kostnaden för att ta med sig ett fibernätavtal är 250 kr. Kom ihåg att också kontakta din tjänsteleverantör för information om möjligheten att flytta det avtal du har med dem.
Hur får jag fiber från Övik Energi?
Bor du i villa, kan du läsa mer om hur du beställer anslutning eller tjänster från våra tjänsteleverantör på ovikenergi.se/fiber. Där kan du söka på din adress för att få information om du har möjlighet till fiberanslutning. Bor du i lägenhet, prata med din hyresvärd och be den kontakta oss.
Hur långt fibernät har Övik Energi nedgrävt i kommunen?
Övik Energi har i dagsläget 250 mil fibernät nedgrävt inom Örnsöldsviks kommun.
Jag bor i årets kampanjområde, hur beställer jag fibernätanslutning?
I år är våra kampanjområden Hörnett till Svedjeholmen samt att vi förtätar Bjästa.
Här hittar du länkar till de olika områdena. Klicka på ditt område så hittar du information samt beställningsformulär som du enkelt signerar med BankID.
Hörnett till Svedjeholmen
Bjästa
Jag bor i årets kampanjområde, när måste mitt avtal vara inlämnat för att bli ansluten i år?
Kampanjpriserna gäller till och med 2020-09-30. Vi behöver din beställning senast 17 april för att garantera din plats i planeringen av anslutningar under året.
Kan jag uppgradera till en högre bredbandshastighet?
Fastigheter anslutna till vårt fibernät klarar hastigheter från 100 Mbit/s till 1000 Mbit/s. Vill du uppgradera din fastighet eller kontrollera hur hög hastighet den kan ta emot kan du göra det på ovikenergi.se/uppgradering.
Måste det vara samma person som tecknar avtal för Övik Energi fibernät och tjänsteavtalet med en tjänsteleverantör?
För att vi ska kunna identifiera din beställning och för att du ska få tillgång till fibernätet utan dröjsmål bör ditt avtal med Övik Energi (fibernätsavtalet) och ditt avtal med en tjänsteleverantör vara tecknat av samma person.
Om jag vill ha tillgång till fibernätet, måste jag gräva själv på tomten?
Ja, du som kund gräver själv från anvisad plats till fastighetens yttervägg. Material, fiberslang och ledningsmarkeringsband hämtar du på vårt förråd/godsmottagning vid kraftvärmeverket Treetexvägen 1, Domsjö.
På vilket djup måste jag gräva på min tomt när jag lägger fibernätkabeln?
På egen tomt rekommenderas ett skyddat grävdjup på 30-50 cm.
Vad gör jag om mitt internet inte fungerar?
Felanmälan av tjänster i Övik Energis fibernät görs alltid till den tjänsteleverantör du beställt tjänsten från. All teknisk support tillhandahålls av den tjänsteleverantör du tecknat avtal med.
Vad kostar en fibernätsanslutning i årets kampanjområde?
I komplett utförande ingår grävning på tomt från vår avlämningspunkt vid tomtgräns och fram till huset, håltagning i vägg samt grovåterställning. 30 meter grävning ingår. Pris 19 700 kronor (18 200 kronor efter rutavdrag).
Grundutförande innebär att du själv ansvarar för att gräva ned fiberkanalisation mellan avlämningspunkt vid tomtgräns och ditt hus samt gör håltagning i vägg.
Pris 14 900 kronor (13 400 kronor efter rutavdrag).
Övik Energi ansvarar för att ansluta huset till fibernätet och sätta upp tjänstefördelare i båda alternativen.
Priser ovan är en engångssumma för fiberanslutningen som du betalar när anslutningen är slutförd och klar att användas.
Anslutningsfakturan betalas när anslutningen är helt klar och driftsatt.
Vad vi menar med framtidssäkert bredband?
Med framtidssäkert menar vi ett bredband som ger dig tillgång till framtidens digitala tjänster inom välfärden och näringslivet. Alltså ett bredband som klarar de ökande behoven av både snabba upp- och nedladdningshastigheter.
Optisk fiber är byggt för det här och erbjuder idag hastigheter som klarar det nationella bredbandsmålet för 2025 (1000 Mbit/sekund) – både som upp- och nedladdning*.
Men viktigast av allt är att kapaciteten hos fiber i stort sett är obegränsad och redo att växa med dina behov. Fiber är på så sätt en framtidssäker investering.
*Källa: Det statliga forskningsinstitutet RISEs rapport ”Infrastrukturval för att nå Sveriges bredbandsmål” (RISE, oktober 2019.) Rapporten går att ladda ned kostnadsfritt här: https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/infrastruktursval-sveriges-bredbandsmal-en-teknoekonomisk-studie
Vad menar vi med valfrihet i Övik Energis öppna nät?
Övik Energis öppna nät ger dig som kund valfrihet att välja fritt bland många olika leverantörer som tävlar om att erbjuda kunderna bästa möjliga tjänster. Bland tjänsteleverantörerna hittar vi bland annat A3, Bahnhof, Boxer, Bredband2, Com hem, Telia och Universal Telecom. Det bidrar till attraktiva tjänster och priser.
Vad är skillnaden mellan olika tekniker för bredband?
Svar: Skillnaderna mellan fibernät och olika trådlösa tekniker har analyserats som del av det statliga forskningsinstitutet RISEs rapport om Infrastrukturval för att nå Sveriges bredbandsmål*. Klicka på länken nedan för att läsa mer.
*Källa: Det statliga forskningsinstitutet RISEs rapport ”Infrastrukturval för att nå Sveriges bredbandsmål” (RISE, oktober 2019.) Rapporten går att ladda ned kostnadsfritt här: https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/infrastruktursval-sveriges-bredbandsmal-en-teknoekonomisk-studie
Vem kontaktar jag om återställning?
Om du har frågor om återställningen efter att din fiberkanalisation grävts ner, kontaktar du entreprenören för ditt område.
Kontaktuppgifter hittar du på din områdessida.
Vilken bredbandshastighet behövs i framtiden?
Både privatpersoner, näringslivet och välfärden väntas få ökade behov av snabba upp- och nedladdningshastigheter. Ingen vet exakt hur mycket bandbredd som människor och företag kommer behöva i framtiden. Men vi vet att utvecklingen går snabbt.
Vi börjar idag se inslag av uppkopplade hem som sparar energi, ökar säkerheten och förenklar vardagen. Det blir också vanligare både i hemmen och på företagen med videosamtal där kvaliteten förväntas vara hög. Vi använder i större utsträckning molnlösningar för att lagra foton och andra datafiler. Datorspelande över internet tillsammans med andra växer bland ungdomar och inom vården utvecklas nya digitala tjänster.
Det finns ett nationellt bredbandsmål till 2025 som handlar om tillgång till bredband om minst 1000 Mbit/sekund, vilket Övik Energis fibernät klarar både som upp- och nedladdning. Men än viktigare är att optisk fiber har en i princip obegränsad kapacitet och är redo att växa med kundens behov.
Återställning efter fiberanslutning
Har du beställt komplett anslutning, gräver vi på din tomt och återställer då med de jordmassor som vi grävt upp. Stora stenar läggs inte tillbaka för att inte riskera skador på kanalisationen. Finåterställning med matjord samt gräsfrö ombesörjer ni själva med.
Intrång på tomtmark:
Om vi gjort intrång på din mark för att gräva till intilliggande fastigheter, alltså grävning som inte rör din egen fiberanslutning, återställer vi marken till ursprungligt skick. Beroende på olika omständigheter kan återställning dröja till året efter.
Övrig mark:
Övrig mark återställer vi efter de krav markägaren har, som oftast är Örnsköldsviks Kommun eller Trafikverket. Vägområdet, diken och mark närmast vägar grovåterställs efter framdragning av fiberkanalisationen.
Mer information om vilken mark som räknas till vägområde, som också ägs av väghållaren kan du läsa här. Du kan även kontakta vår kundservice på telefon 0660-789 01.
Kan jag få fjärrvärme till mitt hus?
Vi levererar fjärrvärme på följande orter:
- Örnsköldsvik
- Bjästa
- Bredbyn
- Husum
- Moliden
För att du skall få reda på om just ditt hus kan anslutas så ber vi dig att kontakta våra säljare för fjärrvärme, tfn 0660-789 01, eller fyll i formuläret "Jag vill veta mer om fjärrvärme!" så återkommer vi till dig.
I Örnsköldsvik finns fjärrvärmen centralt och i de allra flesta närområdena, se nedan:
- Arnäsvall
- Bonäset
- Brösta
- Centrala delarna av Örnsköldsvik
- Gene
- Gullänget
- Gålnäs
- Högland
- Hörnett
- Domsjö
- Järved
- Kroksta
- Salmonstaden
- Själevad
- Skidsta
- Svartby
- Svedjeholmen
- Sund
- Varvet
- Vårby
Jag ska byta bostad, hur gör jag med leveransen av fjärrvärme?
För dig som flyttar TILL en fastighet med fjärrvärmeanslutning
För att få leverans av fjärrvärme till din nya fastighet behöver du ett leveransavtal med oss.
Leveransavtalet av fjärrvärme gäller från att ägarbytet sker, mellan dig och den tidigare ägaren av fastigheten.
Vi hjälper dig även med serviceavtal till din fjärrvärmeanläggning. Läs gärna mer om fjärrvärme på vår hemsida.
För dig som flyttar FRÅN en fastighet med fjärrvärmeanslutning
Ditt leveransavtal gäller fram till att ägarbytet sker mellan dig och den nya ägaren av fastigheten. Kontakta vår kundservice minst 30 dagar i förväg för att avsluta leveransavtalet.
Du kan göra det via Mina Sidor, kundservice@ovikenergi.se eller på telefon 0660-789 01.
Hur mycket tjänar miljön på att jag byter till fjärrvärme?
Miljön är den stora vinnaren. Vi producerar fjärrvärmen till största del från biobränslen som vi köper i närområdet. Det är restprodukter från traktens skogs- och sågverksindustrin som de inte kan använda, som bark, flis och spån. Biobränslet är förnybart och ger inget nettotillskott av koldioxid till atmosfären. Det är bra för klimatet!
Serviceavtal - vad är det?
Vi gör regelbunden och professionell tillsyn och service på din central. Är centralen rätt inställd och i gott skick så är den mer energieffektiv och livslängden ökar.
Vi erbjuder två olika serviceavtal, Villa Standard och Villa Plus.
Läs mer om detta här
Hur fungerar min fjärrvärmecentral?
Manualer för fjärrvärmecentraler för villa
Här har vi samlat manualer/bruksanvisningar för de vanligaste förekommande fjärrvärmecentralerna. Hittar du inte en manual för just den modell av fjärrvärmecentral du har är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Är du osäker på fabrikat och modell på din central? Du hittar ofta leverantörsnamnet på utsidan av den vita kåpan eller luckan. Modellbeteckningen hittar du på märkskylten som ofta sitter på bottenplattan.
Årsmodell | Fabrikat |
---|---|
2005 och framåt | SweTherm |
2004 | REDAN villa typ 2000/04 |
2003 | REDAN villa typ 2000/03 |
2003 | ALFA-LAVAL TS_villa |
2001 | REDAN villa typ 2000/01 |
2000 | REDAN villa typ 2000/00 |
1999-2000 | Ajewex villa |
1998 och tidigare | Euronom |
Manualer för reglerutrustning
I alla fjärrvärmecentraler sitter reglerutrustning som har till uppgift att styra och reglera uppvärmningen så att den passar dig och ditt hus. De två vanligaste reglercentralerna är:
Danfoss ECL 100 M
Snabbguide – värme i källare/ suterrängvåning under varma årstider ECL 100 M
Danfoss ECL 110
Snabbguide – värme i källare/ suterrängvåning under varma årstider ECL 110
Hur säger jag upp fjärrvärmen?
Funderar du på att byta uppvärmning, ta kontakt med oss först så kan vi hjälpa till med en kostnadsjämförelse innan du bestämmer hur du ska göra.
Det är 3 månaders uppsägningstid på ett fjärrvärme abonnemang.
Om du vill säga upp värmen vill vi ha det skriftligt till oss, kundservice@ovikenergi.se eller skriv till
Övik Energi
Sjögatan 4 A
89161 Örnsköldsvik
När behöver cirkulationspumpen bytas?
En cirkulationspump håller cirka 10-15 år.
Vad är energiavgift?
Energiavgift är det energi som du förbrukar för att få värme och varmvatten och den anges i kWh på din faktura.
Jag ska byta bostad, hur anmäler jag?
Om du nyttjar ett eller flera av Övik Energis nät (fjärrvärme, fiber eller elnät), behöver du anmäla din utflyttning till oss senast 30 dagar innan du flyttar.
Flyttanmälan kan du göra på Mina Sidor, kundservice@ovikenergi.se eller ring till oss på 0660-789 01.
Om du bor i hyreslägenhet är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala elen under uppsägningstiden.
Bor du utanför vårt elnätsområde så anmäler du utflyttningen till ditt elnätsbolag.
Kan jag göra min flyttanmälan bakåt i tiden?
Nej, det kan du inte. Har du glömt att avsluta dina avtal? Kontakta vår kundservice via Mina Sidor, kundservice@ovikenergi.se eller ring kundservice på 0660-78901.
Hur gör jag med elnät- och elavtal när jag byter bostad?
Elnätsbolaget äger och underhåller elledningarna i området där du bor och ansvarar för att elen transporteras hem till dig.
Elhandelsbolaget leverera den el du förbrukar. Du kan då välja fritt bland olika leverantörer. Vissa elhandelsbolag säljer bara el och äger inga elnät, medan Övik Energi är både elnätsägare och elhandelsleverantör.
Elnätsavtal
Vid byte av bostad är det viktigt att du både säger upp elnätsavtalet för bostaden du flyttar från och tecknar ett nytt avtal med elnätsbolaget i området dit du flyttar. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID, kan du teckna elavtal för din nya bostad. Är du osäker på vilken elnätsägare din nya bostad har, kan du kolla upp det på www.elomraden.se eller titta på karta över Övik Energis elnätsområde (PDF)
Elavtal
I och med att du sagt upp ditt elnätsavtal, så får det bolag du har elhandelsavtal med automatiskt ett meddelande om detta. Om du haft elhandelsavtal med oss, så avslutas det på samma datum som du och elnätsbolaget har kommit överens om.
Så avslutar du enklast ditt elnätavtal
Vi har 30 dagars uppsägningstid på elnätavtal. För att avsluta avtalen gör du det enklast via Mina Sidor, kundservice@ovikenergi.se eller ring kundservice på 0660-789 01.
Vad händer om jag inte anmäler flytten i tid?
Om du inte anmäler utflyttning i tid, står du som betalningsansvarig fram tills dess att flytten har registrerats. Vi har 30 dagars uppsägningstid på el eller fiberavtal.
Kontakta oss antingen via Mina Sidor, kundservice@ovikenergi.se eller ring oss på 0660-78901.
Kostar det något att göra en flyttanmälan?
Nej, det kostar inget att göra en flyttanmälan.
Hur loggar jag in på Mina Sidor?
Du går in på Mina sidor via länken längst upp till höger på vår webbplats eller via minasidor.mivaovikenergi.se.
Som privatperson är det enklast att logga in på Mina sidor med ditt personnummer och Mobilt BankID. Det går även att logga in med kundnummer och lösenord. Om du saknar lösenord väljer du “Registrera E-post" på inloggningssidan till Mina sidor. Där fyller du i ditt kundnummer, personnummer och din mejladress och väljer sedan “Registrera”. Inom kort kommer du att få ett mejl med en länk för att skapa ett lösenord. Om du vill ändra en redan registrerad mejladress gör du det genom att gå in på Mina uppgifter längst upp till höger på Mina sidor. Där kan du uppdatera dina kontaktuppgifter och ändra lösenord.
Som företagskund måste du logga in via kundnummer och lösenord, då det inte är något personnummer kopplat mot kundnumret. För att skapa ett lösenord går du tillväga på samma vis som beskrivet ovan.
Hur skaffar jag Mobilt BankID?
För att du ska kunna hämta och använda Mobilt BankID krävs att du har installerat BankID-appen. Efter det loggar du in på din internetbank och beställer Mobilt BankID. Följ anvisningarna från din bank.
Hur ser jag mina fakturor?
Under Fakturor på Mina sidor ser du en sammanställning på alla dina fakturor från oss och Miva. Där får du en översyn på fakturanummer, belopp, förfallodatum och vilken adress fakturan avser. Du kan även öppna fakturan i PDF-format genom att klicka på PDF-symbolen längst till höger i tabellen.
Varför finns det dubletter av adresserna under sidan Förbrukning på Mina sidor?
Mina sidor är en gemensam service från Övik Energi och Miva, därför finns det en adress för tjänster från Miva (t.ex. vatten) och en adress för tjänster från Övik Energi (t.ex. fjärrvärme). Har du tjänster hos båda bolagen kommer du att se samma adress på flera ställen. Genom att hålla muspekaren över en adress så kan du se vilka tjänster som finns på adressen.
Varför ser jag tjänster från Miva inne på Mina sidor?
Sedan februari 2020 har Övik Energi och Miva Mina sidor som en gemensam service från bolagen. Det innebär att du kan se dina tjänster hos båda bolagen på samma ställe och vårt mål är att det ska förenkla för dig som kund. Om du enbart har tjänster hos Övik energi kommer du ändå att se rubriker som hör till tjänster från Miva.
Varför ser jag uppgifter från Miva på Mina sidor, jag är inte kund där?
Övik Energi och Miva samarbetar och Mina sidor är från och med februari 2020 en gemensam service från bolagen. Det innebär att du kan se dina tjänster hos båda bolagen på samma ställe. Vårt mål är att det ska förenkla för dig som kund. Om du enbart har tjänster hos Övik Energi kommer du ändå att se rubriker som hör till tjänster från Miva.
Sedan tidigare har Övik Energi och Miva ett gemensamt kundinformationssystem som gör att vi kan sänka våra administrationskostnader. Det är av den anledningen vi nu lanserat ett gemensamt Mina sidor. Hantering av personuppgifter sker enligt GDPR och regleras i ett avtal mellan bolagen.
Elektroniska fakturor till näringsidkare - går man tillväga?
Finns olika format man kan leverera e-fakturor på.
De vanligaste är Svefaktura.
Då behöver vi ett GLN = ”Lokaliseringsnummer" och vilken operatör ni använder.
Mindre företag har oftast sina organisationsnummer med kontrollsiffrorna 736 i början.
Vi skickar även formatet PEPPOL som är ett nytt EU direktiv.
Hur kan jag se statistik över min förbrukning?
Inne på Mina sidor finns det flera funktioner som visar statistik över din förbrukning av el, fjärrvärme och fjärrkyla.Dessa är Förbrukning, Jämför förbrukning och Egna rapporter. Är du osäker på hur dessa fungerar kan du använda vår användarguide som finns på startsidan av Mina sidor.
Jag kommer inte ihåg mitt lösenord till Mina Sidor
För att skapa ett nytt lösenord, gå in på Mina Sidor och klicka på Glömt lösenord och skriv in ditt kundnummer.
Ett mejl skickas då till den e-postadress du har registrerad. Följ anvisningarna i mejlet för att skapa ett nytt lösenord.
Vad har jag för kundnummer?
Ditt kundnummer hittar du överst till höger på dina fakturor. Du kan också kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Kan jag få min faktura via min e-postadress?
Med leveranssättet PDF via e-post får du din faktura till din e-post. För att registrera detta behöver vi en mailadress dit fakturan ska gå. Tänk på att titta skräpposten i mailen om du inte får fakturan. Märk avsändare som betrodd så kommer inte fakturan att hamna där igen.
Du anmäler dig enklast till e-postfaktura genom att mejla oss på kundservice@ovikenergi.se och ange ditt kundnummer alternativt personnummer, samt vilken mailadress. Du kan även ringa oss på 0660-78901.
Kan jag signera min beställning för fiberanslutning med BankID?
När vi är i ett pågående kampanjområde så kan man skicka in sin beställning via vår hemsida och signera den med BankID.
Vad kan jag göra på Mina Sidor?
På Mina Sidor kan du bland annat få en översikt över dina tjänster, se dina fakturor, göra enklare ärenden och ställa frågor till kundservice. Från och med februari 2020 är Mina Sidor en gemensam service från Övik Energi och Miva, där flera nya funktioner ingår för att göra det enklare för dig som kund. Om du är kund hos Övik Energi kan du bland annat:
- Se din förbrukning. Har du el, fjärrvärme eller fjärrkyla kan du följa din användning med hjälp av statistik och rapporter
- Få en översikt över dina avtal
- Se dina fakturor och kommande förfallodatum
- Kontakta kundservice
- Säga upp avtal
- Ändra dina kontaktuppgifter
Är du osäker på hur du använder någon funktion inne på mina sidor kan du ta hjälp av vår användarguide.
Var ändrar jag lösenord till Mina sidor?
Du ändrar ditt lösenord genom att gå in på Mina uppgifter längst upp till höger när du är inloggad på Mina sidor. Där kan du även uppdatera dina kontaktuppgifter.
Hur utför ni arbeten hos kund under covid-19?
Här kan du läsa mer om hur vi på Övik Energi arbetar för att utföra arbeten hemma hos våra kunder på ett säkert sätt under coronaviruset covid-19.
Jag har blivit uppringd av en säljare för ett elbolag som säger sig samarbeta med er, stämmer det?
Vi samarbetar inte med något annat elbolag och jobbar inte med försäljning via dörrknackning. Har du blivit kontaktad och känner dig fundersam är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 0660-789 01 eller kundservice@ovikenergi.se så hjälper vi dig.

VI HJÄLPER DIG MED DINA FRÅGOR
Erfarenhet, engagemang och lokalkännedom – vår kundtjänst står redo att hjälpa dig med dina frågor om elavtal, fiber och fjärrvärme.
Besök Mina Sidor eller skriv ett meddelande
Besökstider Måndag–Fredag 08–17
Telefontider 09–15
Lunchstängt 11.30–12.30
Telefon 0660-789 01
Måndag–Fredag 08–17
Lunchstängt 11.30–12.30
Telefon 0660-888 00
Kontakta oss
Fält markerade med * är obligatoriska.
Tack för att du kontaktar oss!
Vår kundservice behandlar din fråga och svarar dig så snart vi bara kan. Du kan också nå oss på telefon 0660-789 01