För vem gäller den nya prismodellen?
Den nya prismodellen gäller för alla företag, organisationer och föreningar med fjärrvärme.
Prismodellen gäller inte för privatkunder.
Varför inför ni en ny prismodell?
För att vi ville skapa en bättre prismodell som:
- är enklare att förstå
- som baseras helt på uppmätta värden och därmed speglar varje kunds verkliga behov och energianvändning
- gör det lättare för dig att påverka värmekostnaderna för din fastighet
Vad är nytt?
Den nya prismodellen baseras helt på uppmätta värden och innebär ett tydligare samband mellan en fastighets energinanvändning och kostnad för fjärrvärmen. Prismodellen har bara två delar – energi och kapacitet. Det som tidigare hette effekt heter nu kapacitet och vi har infört ett nytt sätt att bestämma kapaciteten. Energipriset har två prisnivåer i Örnsköldsviks tätort, en under sommarmånaderna och en resten av året. Prismodellen är också enklare.
Vad menar ni med att prismodellen är enkel?
Vi har försökt att ta bort ord och begrepp som varit komplicerade och förenklat och förklarat andra ord. Vi har också minskat ned antalet delar i prismodellen till bara 2 stycken – energi och kapacitet - och vi har gjort det enklare att räkna ut sin kostnad.
Hur påverkar den nya prismodellen mig som kund?
Det beror på hur energianvändningen ser ut i din/dina fastigheter. De flesta kunder kommer inte att påverkas särskilt mycket av förändringen men en del kommer att få lägre kostnader och en del högre kostnader än idag. Vi kommer att skicka ut information till alla kunder och vi kommer också särskilt höra av oss till de som påverkas lite mer.
Vad händer om jag som kund inte gör något?
Fjärrvärmen kommer att fungera som vanligt, det enda som händer är att från och med den 1 september 2019 kommer debiteringen att baseras på den nya prislistan. Du behöver inte göra något med anledning av den nya prismodellen om du inte vill.
Är inte det här ett sätt att höja intäkterna?
Nej, bytet av prismodell är intäktsneutralt för Övik Energi. Det innebär att vi med den nya modellen totalt sett kommer ha samma intäktsnivå som tidigare. En del kunder kommer få lägre kostnader och en del kunder kommer få högre kostnader.
Hur gör jag för att spara energi och kostnader och vem kan hjälpa mig?
Kontakta oss för att få tips och råd och hjälp med åtgärder, se kontaktuppgifter nedan. Det finns även andra aktörer och konsulter som erbjuder hjälp med dessa frågor.
Jag har frågor om prismodellen och hur den påverkar mig, vem skall jag kontakta?
Kontakta vår kundservice på kundservice@ovikenergi.se eller tel 0660-789 01 så hjälper de dig vidare.