Varför fibernät från Övik Energi?
- Stort utbud av tjänster
- Högsta bandbredd
- Vädersäkrat
- Ditt lokala fibernät
Etappkarta
Klicka på länken så kan du se hur etapperna är indelade i området.
Status i de olika etapperna
Här kan följa utbyggnadens olika steg och vad som gäller för din områdesetapp.
Vi har tecknat avtal med företaget Install AB för att genomföra entreprenaden i området 2020. De sköter allt förfarande kring grävning, installation och återställning.
Information kring Etapp A-C samt K 2021 tillkommer snarast möjligt.
Etapp E 2020
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | Klart |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | Klart |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | Klart |
Driftsättning av anslutningar i området | Klart |
Återställning av mark i området | Pågår kontinuerligt |
Etapp F 2020
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | Klart |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | Klart |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | Pågår |
Driftsättning av anslutningar i området | Pågår |
Återställning av mark i området | Pågår kontinuerligt |
Etapp G 2020
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | Klart |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | Klart |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | Klart |
Driftsättning av anslutningar i området | Klart |
Återställning av mark i området | Pågår kontinuerligt |
Etapp H 2020
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | Klart |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | Klart |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | Klart |
Driftsättning av anslutningar i området | Klart |
Återställning av mark i området | Pågår kontinuerligt |
Etapp I 2020
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | Klart |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | Klart |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | Klart |
Driftsättning av anslutningar i området | Klart |
Återställning av mark i området | Pågår kontinuerligt |
Etapp A 2021
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | |
Driftsättning av anslutningar i området | |
Återställning av mark i området |
Etapp B 2021
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | |
Driftsättning av anslutningar i området | |
Återställning av mark i området |
Etapp C 2021
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | |
Driftsättning av anslutningar i området | |
Återställning av mark i området |
Etapp K 2021
Arbete | Tidpunkt |
Grävning i området | |
Tomtgrävning och installation av fiberkanalisation | |
Fiberanslutning och installation av tjänstefördelare till ditt hus | |
Driftsättning av anslutningar i området | |
Återställning av mark i området |
Information om din fiberanslutning
Här kan du läsa om hur de går till när ditt hus ansluts till Övik Energi fibernät.
Framtiden är här!
Utvecklingen går snabbt idag. Behoven ökar av både snabba upp- och nedladdnings- hastigheter med nya smarta tjänster*.
Redan idag ser vi inslag av uppkopplade hem som sparar energi, ökar säkerheten och förenklar vardagen. Det blir vanligare med videosamtal där kvaliteten förväntas vara hög. Datorspelande över nätet tillsammans med andra växer bland ungdomar och inom vården utvecklas nya digitala tjänster. Då känns det bra att veta att med optisk fiber får du dataöverföring med ljusets hastighet. Kapaciteten hos fiber är i stort sett obegränsad och redo att växa med dina behov. Fiber är på så sätt en framtidssäker investering!
*Källa: Det statliga forskningsinstitutet RISEs rapport ”Infrastrukturval för att nå Sveriges bredbandsmål” (RISE, oktober 2019.)
Fiber är sin egen teknik
Fiberoptik är ett optiskt system där ljus leds genom så kallade optiska fibrer vars kärnor är gjorda av mycket rent glas eller plast.
Dessa glas- eller plastkärnor är omslutna av ett mantelhölje och vanligtvis också av ett skyddande skal.
Ett fiberoptiskt överföringssystem består av en sändare och av en mottagare. Sändaren skickar ut ljus antingen med hjälp av
laser eller med hjälp av lysdioder. Mottagaren "översätter" ljussignalerna till elektriska impulser som skickas till dator, TV eller telefon.
Fiber är driftsäkert, okänsligt för elektroniska störningar och har i princip obegränsad kapacitet av digital trafik.
Tryggt med fiber från Övik Energi
Vi har Robust fiber
Övik Energi bygger fibernät enligt branschstandarden Robust Fiber. Det fibernätet vi bygger idag kommer hushåll, företag och viktiga samhällsfunktioner, som sjukhus och skolor att vara beroende av under många år framöver. Därför är det viktigt att vi bygger fibernätet robust och driftsäkert så att du kan lita på att det funkar.
Vi är det lokala fibernätföretaget med kommunen som ägare. Vi finns här för att möta våra kunder på hemmaplan och arbetar för en positiv utveckling av Örnsköldsvik. Vi har beredskap dygnet runt.
Läs mer om Robust fiber
Pris och villkor
Beställ fiberanslutning till bidragsgrundande pris och komplett anslutning. Vi utför tomtgrävning och håltagning i vägg samt sätter upp tjänstefördelare och ansluter huset med fiber.
Pris 20 100 kr när du använder rut‐ och rotavdrag (23 300 kr utan rut‐ och rotavdrag). Har du fler byggnader på samma fastighet så kan du beställa fiberanslutning till dem för halva priset. Tveka inte at kontakta våra säljare på 0660-789 01 eller fibernat@ovikenergi.se vid minsta fundering. Du kan också vända dig till din fiberförening.
Övik Energi ansvarar för att ansluta huset till fibernätet och sätta upp tjänstefördelare. Priset ovan är en engångsumma för fiberanslutningen som du betalar när anslutningen är slutförd och klar att användas.
Avtalsvillkor
Besök vår bredbandsguide
I vår bredbandsguide får du information om bland annat hur en fiberinstallation går till, vilka möjligheter den erbjuder och vilket hastighetsval som passar dig.
Har du ett företag eller flerfamiljshus?
Du som har en kommersiell fastighet eller är ett företag som är intresserad att veta mer om möjligheterna med kommunikation via fiber och vad en anslutning till fibernätet kan göra för din verksamhet och dina hyresgäster, är välkommen att kontakta våra företagssäljare på telefon 0660-888 75 eller foretag@ovikenergi.se
Frågor och svar Dig2020
Dig2020 - Ortsammanbindande nätet
Dig.2020 är ett regionalt projekt som ägs av Länsstyrelsen Västernorrland och är en satsning för att nå regeringens bredbandsmål. Ortsammanbindande nätet kan förklaras som som fibernätets "motorvägar" och kommer att binda samman kommunen och länets fibernät. Projektet pågår från 2016 till 2020.
Varför finns Dig.2020?
Projektet är Västernorrlands satsning för att nå regeringens bredbandsmål att 90 procent av alla hushåll och företag i Sverige ska ha tillgång till minst 100 Mbit per sekund senast år 2020. Idag har cirka 54 procent av hushållen och företagen tillgång till dessa hastigheter i Västernorrland. En regional samverkan för finansiering av en ortsammanbindande bredbandsutbyggnad är centralt för att uppfylla målen till år 2020. Skälet för denna samverkan är att marknadskrafterna i landsbygd och glesbygd inte bedöms vara tillräckligt starka för att en utbyggnad verkligen skall ske i alla delar av länet.
Är Dig.2020 densamma som länets bredbandsstrategi?
Nej, den regionala bredbandsstrategin i Västernorrland består av tre delar som har beteckningarna En digital agenda för Västernorrland (Dnr: 341-5076-14) och Handlingsplan för bredbandsutbyggnad samt Bilaga till Handlingsplan för bredbandsutbyggnad (samma dnr som digitala agendan) och tillsammans är de dem vägledande dokument för länets utbyggnad för att nå regeringens bredbandsmål att 90 procent av alla hushåll och företag i Sverige ska ha tillgång till minst 100 Mbit per sekund senast år 2020 .
Projektet är länets satsning utifrån de vägledande dokument för att nå regeringens mål. Vi bygger ett ortssammanbindande nät (stomnät) som är öppet, robust, redundant, operatörsneutralt men som inte går ändra fram till dörren.
Hur har länets bredbandsstrategi (En digital agenda för Västernorrland och Handlingsplan för bredbandsutbyggnad) tagits fram?
Arbetet med strategin startade under 2013 inom projektet Nya digitala perspektiv samt i länsstyrelsens löpande arbete med frågor rörande IT-infrastrukturen. Utifrån de förslag och synpunkter som framkom under 2013 – 2014 skickade Länsstyrelsen den 25 juni 2014 ett remissunder till ett stort antal organisationer. Remissunderlaget bestod av tre delar:
- Utkast till En digital agenda för Västernorrland
- Utkast till handlingsplan för bredbandsutbyggnad och mobilitet
- Bilaga till handlingsplan för bredbandsutbyggnad och mobilitet
Varför bygger inte Dig.2020 ända fram till dörren?
EU bidrar med finansiering av IT-infrastrukturen i länet. Detta görs genom regionalfondsprogrammet och genom landsbygdsprogrammet. De båda programmen har delvis olika syften, men satsningarna kommer att komplettera och förstärka varandra. Regionalfondsprogrammet kan ge stöd till mer övergripande ortssammanbindande nät. Landsbygdsprogrammet fokuserar på bredbandsnät nära slutanvändaren, så kallade lokala nät. Satsningarna är beroende av varandra då de mer lokala näten är beroende av att de större ortssammanbindande näten är sammanhållande och har en god kapacitet och är tillförlitliga. Utbyggnaden av ortssammanbindande nät genom Dig.2020 kan också göra att det blir kommersiellt lönsamt att bygga lokala nät utan ekonomiska stöd.
Hur har man kommit fram till de sträckningar som byggs i Dig.2020?
Länets handlingsplan för bredbandsutbyggnaden (se Bilaga till handlingsplan för bredbandsutbyggnad) beskriver behoven av bredbandsutbyggnad i länet. Trots att det finns möjlighet till finansiering från EU räcker inte resurserna till alla behov. Det var därför inte möjligt att finansiera alla sträckor i handlingsplanen i Dig.2020-projektet. Därför har projektets samverkansparter med utgångspunkt i handlingsplanen valt ut det antal sträckor som ryms inom EUs ekonomiska ramar. Det är dessa sträckor som ingår i Dig.2020-projektet.
Vilka är samverkansparter i Dig.2020?
- Servanet
- Sundsvalls Elnät
- Övik energi
- Kramfors Mediateknik
- Sollefteå kommun
Hur sker samverkan mellan kommunerna och Dig.2020?
Länsstyrelsen samarbetar med samtliga kommuner i länet där antingen kommunen eller ett kommunalt bolag är samverkanspart. Projektorganisationen innefattar en styrgrupp (politiker), referensgrupp (representanter från samverkansparterna och kommunerna) och projektledningen (projektledare, ekonom, kommunikatör och projektmedarbetare).
Vad är det för skillnad mellan Dig.2020 och Landsbygdsprogrammet?
Dig.2020 bygger ett ortssammanbindande nät (stomnät) som är öppet, robust, redundant, operatörsneutralt men som inte går ändra fram till dörren. Det ortssammanbindande nätet finaniseras till hälften av Europeiska regionalfonden. Övriga medfinansiärer är Länsstyrelsen Västernorrland och kommunerna i Ånge, Sundsvall, Timrå, Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.
Projektet samverkar med insatser från Landsbygdsprogrammet som också finansierar bredbandsutbyggnad (från ortssammanbindande nätet till dörren). Satsningarna i landsbygdsprogrammet och Dig.2020 kompletterar och förstärker på så sätt varandra. För dig som slutkund innebär detta en ökad möjlighet att koppla upp dig på ett områdesnät. Genom till exempel stöd från Landsbygdsprogrammet kan alla typer av föreningar, organisationer, företag, kommuner och andra myndigheter ansöka om pengar. Landsbygdsprogrammet finansieras med pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.
Hur kan kommunala bolag få stöd via Landsbygdsprogrammet?
Alla typer av föreningar, organisationer, företag, kommuner och andra myndigheter kan ansöka om stödet. Det innebär också att till exempel en enskild privatperson eller en enskild firma inte kan ansöka om stödet eftersom de inte är juridiska personer.
Hur bedöms min ansökan om stöd via Landsbygdsprogrammet?
Din ansökan kommer att bedömas och prioriteras av länsstyrelsen med hjälp av en poängsättning. Uppgifter till poängsättningen hämtar vi från din ansökan om stöd. Den kontroll vi gör vid handläggningen är att ta reda på om projektet är förenligt med den regionala bredbandsstrategin eller inte. Enligt 1305/2013 EU:s landsbygdsutvecklingsförordning är det ett krav att bredbandsstödet i landsbygdsprogrammet och den regionala bredbandsstrategin har en viss koppling. För att försäkra sig om detta finns ett villkor som jordbruksverket har beslutat om som säger att om det finns en regional bredbandsstrategi (vilket Västernorrland har) måste projekten som söker stöd inom landsbygdsprogrammet vara förenliga med denna regionala strategi. Detta går att läsa i 6 kap. 6 § förordningen (2015:406) om stöd för landsbygdsutvecklingsåtgärder. Är projektet inte förenliga med den regionala bredbandstrategin ska projektansökan avslås enlig jordbruksverkets reglemente.
Hur poängsätter länsstyrelsen en ansökan?
-
Projektet ska ha ett högt antal möjliga anslutningar till nätet: Som möjlig anslutning räknas alla hushåll med folkbokförda personer inom det område som avgränsats för projektet. I ett flerbostadshus räknas varje lägenhet med folkbokförda som en anslutning. Syftet med prioriteringen är att få projekt som omfattar ett lite större område. Det är bra ur kostnadssynpunkt om projekten inte blir alltför små och syftar också till att områden avgränsas på ett klokt sätt så att inte ”vita fläckar” uppstår mellan områdena.
-
Projektet ska ha hög anslutningsgrad till bredbandsnätet: Med anslutningsgrad menar vi hur stor andel av de hushåll med folkbokförda personer som tänker ansluta sig till bredbandsnätet inom ditt område som du avgränsat för projektet. Med ansluten menas att bredbandsnätet minst går ända fram till utsida på huset. Syftet med prioriteringen är att öka kostnadseffektiviteten i projekten. I det här sammanhanget betyder det att bredbandsnätet blir billigare per anslutning om det är många som väljer att ansluta sig. Det är också bra om så många som möjligt kommer med när bredbandsnätet byggs.
-
Du ska ha kunskap, kompetens och kapacitet att genomföra investeringen: Du ska ha samlat personer med den kompetens som behövs för att kunna genomföra projektet. Den kompetens som krävs kan komma från utbildning eller att personen har jobbat med liknande arbetsuppgifter. Personerna ska vara namngivna i ansökan. En säkrad finansiering av projektet minskar risken för problem med likviditeten som kan leda till stopp i arbetet.
Frågor och svar fiberträffar
Frågor och svar
Under träffarna har det ställts flera intressanta frågor och här kommer en kort sammanfattning av dem och de svar som gavs.
Varför ska jag välja fiber?
- Valfriheten att i Ö-viks öppna fibernät kunna välja bland flera olika leverantörer som konkurrerar om att erbjuda kunderna bästa möjliga produkt och pris. Just nu är Telia populära men det kan ändra sig och det finns många fler som exempelvis A3, Bahnhof, Boxer, Bredband2, Com Hem och Universal Telecom.
- Högsta bandbredd! Med optisk fiber från Övik Energi får du dataöverföring med ljusets hastighet som är byggd för framtidens bredbandskommunikation och klarar de växande kraven på högre
Vad händer om jag inte beställer nu?
För att vi ska kunna projektera och genomföra utbyggnaden behöver vi ditt avtal. De som inte beställer nu kommer att anslutas efter projekten är slutförda och preliminärt blir priset 29800 inkl. moms till anslutningspunkt. Den kan vara belägen vid vägen eller närmaste brunn. Det kommer inte gå att beställa grävning från oss från anslutningspunkten, utan du måste göra det i egen regi.
Hur beställer jag på enklaste sätt?
Beställning gör enklast via ovikenergi.se/anslut. Sök på din adress och klicka på Anslut. Därefter fyller du i dina uppgifter och legitimerar dig med bankid. Det går också bra att kontakta oss så skickar vi ut ett pappersavtal till dig.
När ska jag betala för anslutningen?
Anslutningen faktureras när fibern är indragen och när du kan börja nyttja tjänsten. Fakturan skickas ut i början på varje månad och har en betalningsperiod på 30 dagar.
När ska jag börja betala för nätavtalet?
Nätavtalet tecknas i samband med att du beställt ett abonnemang hos en tjänsteleverantör och din tjänst börjat fungera. Du börjar med andra ord att betala nätavgiften först när valt att börja nyttja din fiberanslutning.
Kan jag beställa vilande fibernätsavtal?
Alla anslutningar är i dag vilande tills att du själv väljer att börja nyttja din fiberanslutning.
Varför har priset ändrats?
Anslutningspriset är beroende av vad det kostar att bygga fiber. Kostnaderna har ökat väsentligt under de senaste åren vilket påverkar anslutningspriset.
Jag har redan skrivit på ett avtal, vad gäller?
De avtal som fanns i tidigare ansökningsomgång gäller inte längre. Om du vill ha fiber är det med de nya villkoren och det nya avtalet som gäller. I det nya avtalet finns ingen bindningstid för fibernätsavtalet utan du betalar bara när du börjat använda nätet.
Varför har det dragit ut på tiden?
Vi fick dra tillbaka vår tidigare bidragsansökan eftersom en annan aktör kommunicerade att de skulle bygga fibernät utan bidrag. När de inte fullföljde utan drog sig tillbaka kunde vi söka bidrag igen. De bidragen blev beviljade under första halvåret 2019. Genomförandeprojektet är långt eftersom det är många områden som det ska byggas till i stora delar av kommunen.
Vad menas med framtidssäkert bredband?
Ett framtidssäkert bredband ger tillgång till framtidens digitala tjänster! Utvecklingen går snabbt och vi börjar idag se inslag av uppkopplade hem som sparar energi, ökar säkerheten och förenklar vardagen. Inom vården utvecklas nya digitala tjänster. Smarta industri- och jordbrukssystem utvecklas. Det blir vanligare med videosamtal där kvaliteten förväntas vara hög samt molnlösningar för att lagra foton och data. Och bland ungdomar växer datorspelande över internet tillsammans med andra.
Ja, ingen vet hur mycket bandbredd som människor och företag kommer behöva i framtiden. Men det statliga forskningsinstitutet RISE* konstaterar i sin nya rapport att optisk fiber är byggt för framtidens bredbandskommunikation och att fortsatt utbyggnad med fibernät är den säkraste och kostnadseffektivaste lösningen för att nå Sveriges bredbandsmål till 2025. Men än viktigare är att optisk fiber har en i princip obegränsad kapacitet och är redo att växa med kundens behov. På så sätt är optisk fiber en framtidssäker investering.
*Det statliga forskningsinstitutet RISE har analyserat skillnaderna mellan fibernät och trådlösa tekniker i sin rapport ”Infrastrukturval för att nå Sveriges bredbandsmål” (RISE, oktober 2019). RISEs slutsats är att fortsatt utbyggnad med fibernät är den säkraste och kostnadseffektivaste lösningen för att nå Sveriges bredbandsmål till 2025. Rapporten går att ladda ned kostnadsfritt på RISEs hemsida https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/infrastruktursval-sveriges-bredbandsmal-en-teknoekonomisk-studie
Kommer det mer bidragspengar?
Regeringen kommer att skjuta till 650 miljoner för utbyggnad i hela Sverige under perioden 2020-2022. Dessa pengar kommer att tilldelas på regionnivå och bara till fastigheter som inte blivit erbjudna fiber tidigare eller där det inte finns planer att bygga med eller utan bidrag. Detta innebär att era områden inte kan få ytterligare bidrag från dessa pengar, eftersom ni redan fått bidrag.
Bidrag från Jordbruksverket eller Tillväxtverket är inte heller beslutade eller planerade.
Har du redan internet från en annan leverantör?
Om du har ett befintligt avtal för internet som har en bindningstid kan vi vänta med att starta nätavtalet efter att du är ansluten till dess att din bindningstid har löpt ut (max 12 månader). Du måste visa eller lämna en kopia på uppsägningsbekräftelsen eller liknande. Har du ett avtal med Telia brukar de lyfta över avtalet till den nya tjänsten.
Var hittar jag mer info?
Om det är något du undrar över kan du vända dig till din fiberförening eller kontakta vår kundservice på 0660-789 01.
Så utför vi arbete hos kund under covid-19
Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Deras råd finns att läsa här.
Inför arbete hos kunder går våra medarbetare igenom en checklista, som är ett stöd till riskbedömning och för att minska risk och hastighet av smittspridning för medarbetare/kunder och för att kunna säkra våra samhällskritiska basleveranser.
Finns det förhöjd risk för smitta ska medarbetaren besluta om arbetet går att genomföras med skyddsutrustning alternativt om arbetet kan senareläggas.
Om arbetet går att genomföras med skyddsutrustning tar medarbetaren ställning till vilken skyddsåtgärd eller/och skyddsutrustning som behövs.
För din och vår säkerhet vid besöket:
- Kontakta oss om någon i din bostad har symtom, är sjuk eller om du känner osäkerhet inför besöket, så bokar vi en ny tid.
- Om vädret tillåter är det önskvärt om samtalen hålls utomhus, både före och efter besöket.
- Under besöket ska vår medarbetare, om möjligt, vara själv i de utrymme där service eller installation ska genomföras.
- Under hela besöket är det viktigt att avståndet respekteras.
Tack för din förståelse och omtanke, om både dig själv och våra medarbetare.
Kontaktuppgifter
Frågor om utbyggnad, installation eller återställning för etapper som är anslutna, eller som planeras att anslutas, 2020:
Kontakta vår entreprenör Install AB.
Frågor om avtal och beställning etapper planerade att anslutas 2021:
Välkommen att kontakta våra säljare på telefon 0660-789 01 eller skicka ett meddelande till oss.
Projekt Dig.2020 är Västernorrlands satsning på ett ortssammanbindande bredbandsnät som finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Västernorrland samt länets kommunala stadsnät. Projektägare är Länsstyrelsen Västernorrland.