Övik Energi
Gatubelysning efter mindre väg

Gatubelysning

Övik Energi Nät sköter, på uppdrag av kommunen, drift och underhåll av gatubelysningen. I det ingår bland annat att åtgärda trasig gatubelysning.

Felanmälan av gatubelysning

Oavsett hur du väljer att felanmäla ditt ärende så är det viktigt att du uppger adress eller mer specifik plats/område. Beskriv gärna felet så noggrant som möjligt, exempelvis om det handlar om enstaka mörka lampor eller ett helt område. Om du vill ha återkoppling från oss i ärendet, uppge dina kontaktuppgifter i din felanmälan. Detta är också bra om vi skulle behöva ställa någon följdfråga.

Felanmälan via appen ”Ett bättre Örnsköldsvik”

Det enklaste sättet att anmäla fel på gatubelysningen är via appen ”Ett bättre Örnsköldsvik”. När du gjort din felanmälan där hamnar den direkt i kommunens ärendehanteringssystem som ansvariga drifttekniker använder. Du kommer sedan att kunna följa ditt ärende och även bli meddelad när ärendet är åtgärdat och avslutat.

Felanmälan för övriga produkter

Vill du göra en felanmälan av någon annan av våra produkter?

Samlingssida för felanmälan

Vi rekommenderar dig att i första hand använda appen "Ett bättre Örnsköldsvik" för felanmälan direkt till kommunens ärendehanteringssystem. Där kan du enklare anmäla brister eller ge förbättringsförslag - även när du är på språng. Om du inte har möjlighet att använda appen kan du även göra din felanmälan via vårt formulär.



Tex lampan blinkar eller lyser inte, ange gärna om det gäller en eller flera lampor.



Personuppgiftshantering * (obligatorisk)
Personuppgiftshantering

Så här är gatubelysningen tänd i stadskärnan:

I stadskärnan tänds gatubelysningen vid skymning och släcks vid gryning året runt.

Så här är gatubelysningen tänd i ytterområden:

Söndag–torsdag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 23
Fredag–lördag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 02

Gatubelysningen tänds mellan den 1 augusti och 30 april.

Belysning som driftas av Övik Energi:

Övik Energi Nät äger all gatu- och vägbelysning i kommunen med undantag för anläggningar som ägs av t.ex. Trafikverket, kommunen, föreningar, privatpersoner eller företag. Det avser cirka 18 700 ljuspunkter.

Övik Energi Nät sköter, på uppdrag av kommunen, drift och underhåll av gatubelysningen. I det ingår bland annat att åtgärda trasig gatubelysning. Kommunen beslutar tider för när gatubelysningen är tänd eller släckt och hur många ljuspunkter det ska finnas.

Trafikljus:

Dessa trafikljus underhåller Övik Energi:

  • Ångermanlandsgatan (nedanför sjukhuset)
  • Strandgatan/Viktoriaesplanaden
  • Hamnplan/Strandgatan

Trafikverkets belysning:

Vägar där Trafikverket är ägare sköts av Trafikverkets entreprenör och felanmälan sker då via Trafikverkets kundtjänst tfn: 0771-921 921 eller mejl: trafikverket@trafikverket.se

Exempel på vägar med belysning som tillhör Trafikverket:

  • Hörnäsvägen, från korsning efter bron upp till E4 och bort till Granitvägen. E4:an.
  • Björna – delar av Öviksvägen/Fredrikavägen/Husumvägen.
  • Rondellen Ångermanlandsgatan och Björnavägen genom hela Gullänget.
  • Delar av Bonäsvägen från uppfart till Norra Skepparvägen bort till Bodumslingan.
  • Sidensjö efter bron mot Sollefteå första stolparna.
  • Sidensjö, Angermannus väg mot Grindnäset.
  • De första elva stolparna på Junselevägen från Köpmangatan i Bredbyn.

Belysning på kommunala fastigheter:

Såsom skolor, äldreboenden, isbanor, parkeringsplatser, parkeringsgarage eller dylikt rapporteras till aktuell fastighetsskötare och åtgärdas inte av Övik Energi.

Åtgärd av gatubelysning:

Stora områden med mörk belysning och riskområden dvs. busshållplatser, vägar nära skolor, samt akuta fel (se nedan), prioriteras först.
Enstaka mörka lampor åtgärdas vid nästa underhållstillfälle – vanligtvis under sommarhalvåret. Om tid finns sker åtgärd enligt turordning för inkommande felanmälan.

Felanmälan (Akut)

Akuta fel som kan orsaka person- eller egendomsskada måste åtgärdas direkt. Beredskapsstyrka finns tillgänglig dygnet runt/året om.

Exempel på vanliga akuta fel kan vara:

  • Påkörda stolpar
  • Stolpluckor som är borta
  • Löst hängande armaturer
  • Kablar synliga ovan mark
  • Stora och tätbefolkade områden där gatubelysningen är mörk.

Övriga fel

Felanmälan på gatubelysning kan även handla om:

  • Mörka lampor
  • Lutande stolpar
  • Belysning som lyser på fel tider.

Kontaktuppgifter

Du kan även kontakta oss på följande sätt:

Mejl

Mejla till felanmalan_gatubelysning@ovikenergi.se

Telefon

Vardagar kl. 07.00-16.00 kan du nå oss via kommunväxeln 0660‑88 800 och uppge ärendet så kopplar de dig till rätt person.

Övrig tid/kvällar och helger kontaktas beredskap på 0660-21 13 99 eller till KAC (kommunens alarmeringscentral) på telefonnummer 0660-787 50 för vidarebefordran till den tjänstgörande driftansvariga hos Övik Energi.