När gäller avbrottsersättning?
Du som kund har rätt till avbrottsersättning om överföringen avbrutits helt under en sammanhängande period (avbrottsperiod) om minst 12 timmar. För vissa avbrott gäller att Övik Energi Nät AB får kännedom om avbrottet först när någon kund gör en felanmälan. Så kan vara fallet när ingen elanvändare har reklamerat ett långvarigt avbrott och den tekniska utrustningen inte heller har visat förekomsten av en sådan.
Ett exempel på det är när det efter en längre tid framkommer att det varit elavbrott i ett litet antal ensligt belagda fritidshus. Anspråk på ersättning måste du göra inom två år från det att avbrottet upphörde, annars går rätten till ersättning förlorad.
Exempel 1 Ett avbrott pågår under en sammanhängande period om 13 timmar, därefter återkommer elen i 2 timmar eller mer. Avbrottet anses då ha pågått i totalt 13 timmar. |
Exempel 2 Ett avbrott pågår under en sammanhängande period om 13 timmar, därefter återkommer elen i 1 timme för att sedan försvinna i ytterligare 4 timmar. Efter de 4 timmarna återkommer elen i 2 timmar eller mer. Avbrottet anses då ha pågått i totalt 18 timmar. |
När gäller inte avbrottsersättning?
Du har inte rätt till avbrottsersättning om avbrottet beror på din egen försummelse, om avbrottet gjorts för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet. Vi betalar heller inte ut ersättning om avbrottet ligger utanför kontrollansvaret eller om avbrottet beror på fel i stamnätet. Ersättning betalas inte ut till elanvändare som inte var inkopplade då elavbrottet påbörjades.
När betalas avbrottsersättningen ut?
Avbrottsersättningen ska betalas ut utan oskäligt dröjsmål, dock aldrig mer än sex månader från utgången av den månad då Övik Energi Nät AB fick eller borde fått kännedom om avbrottet. Om utbetalning inte sker i rätt tid skall Övik Energi Nät AB betala dröjsmålsränta enligt 6§ räntelagen (1975:635).
Avbrottsersättningen betalas ut i första hand genom att vi gör ett avdrag på någon eller några av dina kommande elnätsfakturor.
Avbrottsersättning och skadeståndsersättning
Avbrottsersättning påverkar inte kundens rätt att begära skadestånd. Mer information om skadestånd finns att läsa under Skadeståndsersättning.
Nätbolag är:
Övik Energi Nät AB
Box 11
891 21 Örnsköldsvik
Tfn: 0660-88800
Jämkning
Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas. Antigen om skyldigheten att betala är oskäligt ekonomiskt betungande för nätföretaget eller om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta nätföretagets arbetstagare för betydande risker. Det är nätföretaget som beslutar om jämkning ska ske.
Vägledning
Om du som kund vill få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersättning eller om undantag kan du vända dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå, kommunal konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden.
Ersättningsbelopp
Ersättningsbeloppets storlek beror på avbrottsperiodens längd och elanvändarens beräknade årliga nätkostnad. Se tabellen nedan.
Ersättningsbelopp vid avbrottsersättning
Avbrottsperiod i timmar | Avbrottsperiod i dygn | Ersättning i % av beräknad årlig nätkostnad | Minibelopp i kronor* |
12 – 24 timmar |
>0,5 dygn |
12,50% |
1100 |
24 – 48 timmar |
>1 dygn |
37,50% |
2200 |
48 – 72 timmar |
>2 dygn |
62,50% |
3300 |
72 – 96 timmar |
>3 dygn |
87,50% |
4400 |
96 – 120 timmar |
>4 dygn |
112,50% |
5500 |
120 – 144 timmar |
>5 dygn |
137,50% |
6600 |
144 – 168 timmar |
>6 dygn |
162,50% |
7700 |
168 – 192 timmar |
>7 dygn |
187,50% |
8800 |
192 – 216 timmar |
>8 dygn |
212,50% |
9900 |
216 – 240 timmar |
>9 dygn |
237,50% |
11 000 |
240 – 264 timmar |
>10 dygn |
262,50% |
12 100 |
264 – 288 timmar |
>11 dygn |
287,50% |
13 200 |
Mer än 288 timmar |
>12 dygn |
300,00% |
14 300 |
* Den maximala ersättningen är 300 procent av den beräknade årliga nätkostnaden.